16 Ağustos 2022 Salı

Yaz Rehaveti-VI

"Tarih bir milletin dümenidir." Fevzi Çakmak'ın günlüklerinin 2.cildini de bitirdim.. Yukarıdaki cümle de günlükten.. 6 Ocak 1919'da yazmış.. Bu 2. cilt 1 Ocak 1918'den 31 Aralık 1921'e kadar.. Aradaki bölüm yok.. Son olarak 1 Ocak 1950'den 2 Nisan 1950'ye kadarki son notları var.. Bu son notlar daha çok hastalığına yönelik.. 2.cildin başındaki 1918 Ocak'ına dönersek.. Fevzi Çakmak Nablus'tadır.. Filistin Cephesinde yani.. Mehmetçiklerimizin sekizi 7 Ocak'ta çöl soğuğunda donarak şehit olur.. Temmuz'un 12'sinde de 62 derecelik sıcakta kavrulmaktadırlar.. Hatta 13 Temmuz'da sıcaklık 68 dereceyi bulur.. Zaten kendisi de ağustos başında rahatsızlanıp altı aylık hava değişimi alarak İstanbul'a döner.. Sonrasında da olaylar süratlenir.. Cephelerde destanlar yazsa da askerlerimiz,I.Dünya Savaşı'nın yeniklerinden sayılırız.. Ardından mütareke şartları bahanesi ile topraklarımız işgal edilir.. Günlüklerin her sayfası hızlandırılmrş bir tarih kitabı gibi bu acı günleri özetleyerek geçiyor.. Örneğin :"1 Kasım 1918-Enver,Talat,Cemal Paşaların firarı.Rumların Beyoğlu'nda bayrak asarak göteri yapmaları.." "14 Aralık 1918-İspanyol nezlesi nedeniyle İstanbul'da bir ayda 1800'den fazla kişinin ölmesi.." "15 Mayıs 1919 Perşembe-İzmir'i İngilizler Yunanlılara teslim etti.Ben,Cevat,Mustafa Kemal,üçümüz Anadolu'da mukavamete karar verdik.." "19 Mayıs 1919 Pazartesi-Mustafa Kemal Paşa Samsun'a çıktı.." "27 Nisan 1920 Salı-Ankara'ya ulaştım.Büyük Millet Meclisi'nde durumu bildirdim.Kozan Milletvekilliği ve Millî Savunma Bakanlığı'nı kabul ettim.." "3 Mayıs 1920 Pazartesi- 118 oy ile Millî Savunma Bakanı oldum ve Millî Savunma Encümenine başkan seçildim.." "11 Ocak 1921 Salı- Yunanlılar İnönü'nden kaçıyor.(I.İnönü Zaferi).." "1 Nisan 1921 Cuma-Düşman perişan bir surette kaçmaya mecbur edildi.(II.İnönü Zaferi).." 9 Eylül 1921 Cuma-"Mustafa Kemal ve İsmet Paşalar,Yarma'dan Karapınar'a geldiler.Düşmana taarruzu ben teklif ve teşrih ettim.." geldiler "13 Eylül 1921 Salı-Düşman tamamen Sakarya nehrinin batısına atıldı.(Sakarya Zaferi).." "6 Aralık 1921-Salı-"Gizli celsede askeri durum hakkında izahat:Elbise noksanından taarruz edemeyiz." 350 sayfalık günlüklerde bir asır öncesinin o müthiş günleri Fevzi Çakmak'ın son derece soğukkanlılıkla kaleme aldığı kısa notlardan soluk soluğa okudum.. Büyük Taarruz ve sonrasını da okumak isterdim doğrusu.. Ancak o dönemler çalışmaya alınmamış..

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder